Δεδομένου του καταιγισμού πληροφοριών που κυριαρχεί στο Ίντερνετ, ο σχεδιασμός ιστοσελίδας επιστρέφει στο μινιμαλιστικό design για να βοηθήσει ή να κατευθύνει τους χρήστες ώστε να εστιάσουν στις σημαντικές πληροφορίες. Λιγότερα γραφικά, έντονα χρώματα και λιτά σχέδια οδηγούν το μάτι στο να εντοπίσει αυτό που (πρέπει να) αναζητά. Την ίδια στιγμή αυξάνονται οι απαιτήσεις για σωστή, και παράλληλα καλαίσθητη, προβολή σε φορητές συσκευές, πράγμα που σημαίνει πως, ακόμη κι αν ο δημιουργός μιας ιστοσελίδας έχει προτιμήσει τα εντυπωσιακά γραφικά και τα περίπλοκα στοιχεία, αναγκαστικά θα στραφεί στο minimal όταν οι επισκέπτες χρησιμοποιούν μικρότερες οθόνες. Και όλα πάντα με την κομψότητα που η λογική του “less is more” συνεπάγεται. Επειδή, όμως, minimal δε σημαίνει απαραίτητα κενό ή λευκό, υπάρχουν ορισμένες πρακτικές για να σχεδιαστεί μια ιστοσελίδα και να τραβήξει την προσοχή.
Ο βασικός άξονας που είναι απολύτως απαραίτητο να εφαρμοστεί κινείται γύρω από το σκοπό που εξυπηρετεί κάθε στοιχείο. Χρειάζεται, δηλαδή, να έχουμε ανά πάσα στιγμή κατά νου τι θέλουμε να δείξουμε με το εκάστοτε χαρακτηριστικό που επιλέξαμε να συμπεριλάβουμε στην ιστοσελίδα μας. Αν δεν μπορούμε να βρούμε ικανοποιητική απάντηση ή αν αυτός ο σκοπός κρίνεται ως δευτερεύων, πολύ απλά διαγράφουμε την εικόνα, το σχέδιο, το κείμενο, ό,τι κι αν είναι. Παραμένει, λοιπόν, στη σελίδα μόνο ό,τι έχει νόημα ύπαρξης και αυτόματα τονίζεται χωρίς να απαιτούνται πολλά διαφορετικά χρώματα ή έντονες αντιθέσεις, καθώς ο επισκέπτης βλέπει μόνο ό,τι έχει σημασία.
Τι μήνυμα περνάει η ιστοσελίδα μου;
Στη συνέχεια, διαλέγουμε το μήνυμα που θέλουμε να περνάει στο χρήστη η ιστοσελίδα και το μέσο του. Από εμάς εξαρτάται αν θα είναι μια εικόνα, ένα σχήμα ή ένα σλόγκαν, ακόμη και συνδυασμός τους, αλλά χωρίς υπερβολές. Όταν λείπει καθετί περιττό, αμέσως αυτό το μήνυμα θα αποκτήσει κεντρική θέση και θα γίνει ξεκάθαρο σε όσους απευθύνεται. Γύρω από αυτό το κεντρικό στοιχείο προστίθενται τα γραφικά, με σκοπό να προκύψει ένα αρμονικό αποτέλεσμα. Σε αυτή την περίπτωση το CTA (Call-to-Action) που έχουμε επιλέξει εναρμονίζεται με το σύνολο και δε γίνεται ενοχλητικό.
Η επιλογή των χρωμάτων της ιστοσελίδας
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που θέλει ιδιαίτερη προσοχή είναι το χρώμα. Το γεγονός ότι επιλέξαμε minimal σχέδιο για την ιστοσελίδα δε σημαίνει απαραίτητα πως το φόντο θα είναι λευκό ή γκρίζο και οι χαρακτήρες μαύροι. Το θέμα είναι να υπάρχει ισορροπία μεταξύ των χρωμάτων, να μην επιλεγεί παλέτα που βασίζεται σε 3-4 ή και περισσότερα χρώματα (πράγμα που είναι καλό να αποφεύγεται γενικά) και η τελική επιλογή να ταιριάζει με το λογότυπο. Το οποίο παίζει, πλέον, κεντρικό ρόλο και αποτελεί τον αναμφισβήτητο πρωταγωνιστή της ιστοσελίδας. Έτσι κι αλλιώς ένα έξυπνα σχεδιασμένο και εντυπωσιακό λογότυπο πάντα πρέπει να κυριαρχεί. Σε πολλές περιπτώσεις ανάλογων ιστοσελίδων, συνδυάζονται εξαιρετικά το λευκό με το μαύρο και τραβάει την προσοχή το λίγο χρώμα που περιλαμβάνεται στο λογότυπο. Αυτή είναι και η βασική λειτουργία του κενού (ή λευκού) χώρου που υπάρχει στην ιστοσελίδα: να τονίσει ακόμη περισσότερο τις λεπτομέρειες που πρέπει να ξεχωρίσουν.
Πλαίσια και αντικείμενα
Το ότι επιλέγουμε μια μινιμαλιστική προσέγγιση δε σημαίνει πως η ιστοσελίδα μας θα μείνει φτωχή. Πλαίσια και γεωμετρικά σχήματα μπορούν να δώσουν στυλ στην ιστοσελίδα και, παράλληλα, να προσδώσουν επιπλέον βαρύτητα στο περιεχόμενο που προβάλλει. Δεν αποκλείεται να δούμε επιλογές που κινούνται γύρω από ένα τρισδιάστατο αντικείμενο ή προσεκτικά επιλεγμένα εφέ σκίασης, που δίνουν αίσθηση βάθους. Την ίδια στιγμή, με πολλή λίγη επιπλέον δουλειά, μπορούμε να διασφαλίσουμε πως η ιστοσελίδα θα είναι responsive, αφού, όταν προβάλλεται σε μικρότερη οθόνη, θα υπάρχει αρκετός κενός χώρος για να θυσιάσουμε και δε θα αποκρύπτονται σημαντικά στοιχεία. Θα χρειαστεί, βέβαια, να επιβεβαιώσουμε πως η αίσθηση και το αισθητικό αποτέλεσμα που προκαλείται στον επισκέπτη παραμένει ικανοποιητικό, καθώς πολλές φορές μία μινιμαλιστική, όπως φαίνεται στην οθόνη του υπολογιστή, ιστοσελίδα δε φαίνεται να έχει κάτι ξεχωριστό όταν τα στοιχεία της πλησιάσουν μεταξύ τους για να προβάλλονται σωστά στην οθόνη ενός κινητού τηλεφώνου.
Υπάρχουν, λοιπόν, τύποι επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων που με τη δημιουργία ιστοσελίδας επιδιώκουν πρωτίστως να παρουσιάζουν άψογο στυλ και αισθητική, πράγμα που μπορεί να καταφέρει ο μινιμαλιστικός σχεδιασμός. Ωστόσο, αυτό δεν επιτυγχάνεται απλά και μόνο με το να αρχίσουμε να σβήνουμε στοιχεία κατά βούληση. Χρειάζεται να αναγνωρίζουμε τι προέχει και πώς θα προβληθεί κατάλληλα ώστε το αποτέλεσμα να είναι μια καλαίσθητη και εντυπωσιακή ιστοσελίδα, που παράλληλα εξυπηρετεί το χρήστη και τις ανάγκες του. Αν γίνει σωστά, το minimal design μπορεί να εγγυηθεί ακριβώς αυτό.