Εμείς οι άνθρωποι έχουμε 2 (κυρίως) μειονεκτήματα: βαριόμαστε πολύ να περιμένουμε και μας παίρνει εύκολα ο ύπνος! Γι’ αυτό καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι η ιστοσελίδα σας να φορτώνει γρήγορα ή τουλάχιστον στην ώρα της. Οι γρήγορες ιστοσελίδες έχουν μεγαλύτερα conversion rates (δηλ. μετατροπή επισκεπτών σε πελάτες) και κατατάσσονται ψηλότερα στη λίστα των μηχανών αναζήτησης. Δείτε, λοιπόν, παρακάτω τι χρειάζεται να ελέγξετε και να διορθώσετε για να κερδίσετε αυτά τα πολύτιμα δευτερόλεπτα!
Γιατί η ιστοσελίδα μου δεν είναι γρήγορη;
Έρευνες έχουν ξεκαθαρίσει πως κάθε δευτερόλεπτο που αργεί να φορτώσει η ιστοσελίδα σας χάνετε το 7% των συνολικών πελατών (ΠΡΟΣΟΧΗ: όχι των επισκεπτών απλά, αλλά των επισκεπτών που θα μετατρέπατε σε πελάτες)! Πρώτο βήμα, λοιπόν, είναι να δείτε τι πηγαίνει στραβά, αν η ιστοσελίδα σας δε φορτώνει σε εύλογο χρονικό διάστημα. Σε αυτό μπορούν να σας βοηθήσουν διαδικτυακά εργαλεία όπως τα GTmetrix, Pingdom και το Page Speed Insights της Google, που θα σας δείξουν και που εντοπίζεται το πρόβλημα. Φυσικά, υπάρχουν και άλλα, απλά εμείς αναφέρουμε ενδεικτικά τα εξέχοντα.
Ποιοι είναι, όμως, οι κυριότεροι λόγοι που η ιστοσελίδα σας καθυστερεί και πως θα τους καταπολεμήσετε; Διαβάστε παρακάτω:
Στο διαδίκτυο χρειάζονται οι σωστοί συνεργάτες
Όπως σε κάθε τομέα της επιχειρηματικότητας, έτσι και στο διαδίκτυο ο Νο 1 λόγος που δεν πετυχαίνετε τα μέγιστα είναι οι λάθος επιλογές σε συνεργάτες. Τις περισσότερες φορές που εμφανίζεται καθυστέρηση στο φόρτωμα μιας ιστοσελίδας ευθύνεται ο server και κατά συνέπεια η εταιρεία hosting που επιλέξατε. Μπορεί να σας φαινόταν πως όλες ήταν ίδιες ή να προτιμήσατε τη φθηνότερη λύση, ωστόσο το ότι ορισμένες καταλήγουν να έχουν την ιστοσελίδα σας “στριμωγμένη” σ’ έναν server με χιλιάδες άλλες σας επηρεάζει και σας κάνει κακό, καθώς τα δεδομένα καθυστερούν χαρακτηριστικά. Αλλάξτε τώρα και επιλέξτε με μεγαλύτερη προσοχή!
Η δημιουργία ιστοσελίδας ξεκινά με… ψυχραιμία!
Εξίσου μεγάλη ευθύνη φέρει και ο ενθουσιασμός. Πολλοί ιδιοκτήτες και διαχειριστές βλέπουν την ιστοσελίδα τους και δεν μπορούν να αντισταθούν σε ΚΑΘΕ plugin που θα περάσει μπροστά από τα μάτια τους. Σίγουρα φαίνονται (και είναι) όμορφα και χρηστικά, αλλά πρέπει να έχουμε μέτρο. Κοιτάζουμε να κάνουμε εκκαθάριση και να κρατήσουμε μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Εξάλλου, μία ιστοσελίδα υπερφορτωμένη με γραφικά μόνο για… τις Απόκριες κάνει! Φροντίζουμε, δηλαδή, να καταλήξουμε σε ιστοσελίδα καλαίσθητη και ελκυστική για το κοινό, όχι σε υπερβολές. Σε αυτό το σημείο ας αναφέρουμε, επίσης, και το ότι δεν προτιμούμε και τόσο τα flash αρχεία καθώς, πέρα από τον αντίκτυπό τους στην ταχύτητά μας, τις περισσότερες φορές δεν ανοίγουν σε κινητά τηλέφωνα…
Κάτι ανάλογο ισχύει και με τις εικόνες. Το μεγάλο τους μέγεθος σημαίνει πως χρειάζεται περισσότερη ώρα για να φορτώσουν. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι αρκετά απλή και μάλλον την έχετε ήδη μαντέψει: Χρησιμοποιήστε μικρότερες εικόνες! Όπως και στην περίπτωση των plugins, βέβαια, δεν είπαμε να θυσιάσετε τελείως την ποιότητα, απλά να προσέχετε ώστε τα αρχεία που χρησιμοποιείτε να μην έχουν μέγεθος μεγαλύτερο από αυτό που σας εξυπηρετεί. Συγχρόνως, μπορείτε να δοκιμάσετε ορισμένες σελίδες που κάνουν ακριβώς αυτό: μειώνουν το μέγεθος των εικόνων, χωρίς να… θυσιάζουν στο βωμό της ποιότητας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το jpegmini, εφαρμογή η οποία παλιότερα ήταν δωρεάν, ενώ πλέον απαιτεί συνδρομή και απευθύνεται κυρίως σε επαγγελματίες. Απλά βρείτε τη χρυσή τομή στις δύο παραπάνω προτάσεις. Το αποτέλεσμα θα παραμείνει ακριβώς το ίδιο, μόνο που θα έχετε εξοικονομήσει απαραίτητα megabytes και συνεπώς μπορείτε να εξασφαλίσετε πολύτιμα δευτερόλεπτα στον αγώνα της ταχύτερης φόρτωσης.
Και μην ξεχνάμε τα βίντεο. Σίγουρα είναι πιο εντυπωσιακά και μπορούν πάρα πολύ εύκολα να μεταδώσουν το επιθυμητό μήνυμα (σύμφωνα με το γνωστό μαθηματικό τύπο όπου μια εικόνα ισοδυναμεί με 1000 λέξεις, τότε το βίντεο πρέπει να αντιστοιχεί σε περίπου μερικά δισεκατομμύρια), όμως μπορούν εξίσου εύκολα να καθυστερήσουν την ιστοσελίδα σας. Ακόμη κι αν τα εισάγετε στην ιστοσελίδα χωρίς να τα φορτώνετε μέσω του server σας, αυτό σημαίνει πως συνήθως χρησιμοποιείται το iFrame, δηλαδή πρέπει να φορτώσει μια άλλη ιστοσελίδα πριν τη δική σας! Δε χρειάζεται, νομίζω, περαιτέρω ανάλυση…
Υπάρχουν και αργές συνδέσεις…
Αναφέραμε παραπάνω την ανυπομονησία των χρηστών, τώρα, όμως, θα δούμε και την αδικαιολόγητη μορφή της: οι χρήστες κινητών. Όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν τα smartphones τους για να περιηγηθούν στο διαδίκτυο και στις περισσότερες περιπτώσεις οι ταχύτητες της σύνδεσής τους είναι αρκετά αργές, είτε επειδή πρόκειται για κοινόχρηστο δίκτυο είτε επειδή πρόκειται για χρήση δεδομένων. Παρόλα αυτά κι αυτοί βαριούνται να περιμένουν! Για να τους βοηθήσουμε, αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να βελτιστοποιήσουμε την ιστοσελίδα μας και να την κάνουμε φιλική προς όλες τις φορητές συσκευές. Ας μην ξεχνάμε πως στην αγορά -και ειδικότερα στην περίπτωση του διαδικτύου- οφείλουμε να κυνηγήσουμε το κοινό και την επισκεψιμότητα, καθώς καμία ιστοσελίδα δεν πλημμυρίζει επισκέπτες με τρόπο μαγικό!
Το γερό σπίτι απαιτεί γερά θεμέλια
Όσον αφορά πάλι τις λάθος επιλογές στους συνεργάτες, τέτοιες μπορεί να προκύψουν και με τον προγραμματιστή. Ο κακογραμμένος κώδικας είναι μία ακόμη αιτία να καθυστερεί η ιστοσελίδα σας. Για να καταλάβετε πολύ απλά πως μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο, φανταστείτε πως θέλετε να ενώσετε τα σημεία Α και Β, αλλά ο προγραμματιστής στον οποίο αναθέσατε να στήσει την ιστοσελίδα σας, αντί να τα ενώσει σωστά με μια απλή ευθεία, επέλεξε κάποιον άλλο δρόμο, ο οποίος, προφανώς, προκαλεί καθυστέρηση στις διεργασίες. Για να μην πούμε για κενά ή διπλογραμμένα κομμάτια στον κώδικα, τα οποία δυσκολεύουν τη δική σας δουλειά. Αν όλα, λοιπόν, γίνουν όπως πρέπει και στο τέλος πραγματοποιήσετε και την απαραίτητη συμπίεση στον κώδικα, θα είστε εντάξει. Πολύ απλά, αν δεν τεθούν σωστά τα θεμέλια, δε θα μπορέσετε να ανεβείτε στην κορυφή.
Προσωπικά, θεωρώ την ταχύτητα το βασικότερο προσόν μιας ιστοσελίδας (λίγο πάνω από τη λειτουργικότητα), μιας και διαθέτω πολλή υπομονή, αλλά καθόλου διάθεση να την ξοδεύω μπροστά από τον υπολογιστή μου. Επίσης, νιώθω πως μια εταιρεία που δεν έκανε το παν για να είναι η ιστοσελίδα της όσο το δυνατόν ταχύτερη δε σέβεται εμένα, τον αναγνώστη, τον πελάτη, τον απλό επισκέπτη που σκέφτεται να γίνει μόνιμος. Είναι και που με παίρνει εύκολα ο ύπνος…